Les lliçons apreses?

Aroa López: “No oblidem mai la lliçó apresa”

Diferents mitjans de comunicació, com El Periódico o El Diario de Mallorca fan referència al missatge d’Aroa López, infermera de l’hospital de la Vall d’Hebron, durant l’homenatge d’Estat a les víctimes de la pandèmia: “No oblidem mai la lliçó apresa”.

Hospital Clínic de Barcelona

Estem totalment d’acord amb l’afirmació, però què són “les lliçons apreses”? Probablement si preguntem en el nostre entorn sobre el significat del concepte, les respostes faran referència a les lliçons escolars o acadèmiques i de la necessitat de recordar aquelles que siguin de vital importància. Algú, situant la frase el context en què va ser realitzada, potser relacioni la idea amb “el que hem après mitjançant de l’experiència” derivada, en aquesta ocasió, de la gestió de les noves situacions provocades per la pandèmia.

Les lliçons apreses

Hi ha dos aspectes que caracteritzen les lliçons apreses:

1.- Són, efectivament, aprenentatges que es deriven de l’experiència i de la reflexió sobre el que ha passat.

2.- La seva veritable utilitat es produeix quan s’implanten en l’operativa. És llavors quan, a través de la pràctica, es produeix el veritable aprenentatge de la lliçó. Aquesta “nova forma de fer”, derivada dels errors i encerts de l’experiència, millorarà els resultats de l’organització.

Com implantem les lliçons apreses?

Tres coses a fer:

1. El primer és identificar-les i recopilar-les

No sempre som conscients que s’hagi produït un aprenentatge, especialment si les coses surten raonablement bé. Els resultats no esperats són (haurien de ser) també una font d’aprenentatge. No totes les persones (ni totes les organitzacions) els perceben d’aquesta manera, algunes se centren més en la identificació de les culpes que en la de les causes.

2. El següent és validar-les.

Cal assegurar que l’aprenentatge aportarà valor fent més efectiu el procés, millorant els resultats i / o estalviant recursos i esforços. És recomanable que un grup d’especialistes validin que les lliçons siguin reproduïbles i aplicables i que la seva implantació hagi de tenir un impacte positiu sobre l’organització.

3. Per acabar, hem de implantar-les.

Val la pena doncs, recollir les lliçons apreses per evitar la repetició d’errors ja comesos i per compartir la millor manera de fer les coses. De poc serveix, però, disposar d’una base de lliçons apreses si no s’apliquen. L’organització ha d’assegurar que les lliçons apreses s’incorporen a l’operativa de forma correcta i que aporten el valor esperat.

Recorda que:

Les fonts més freqüents per identificar possibles lliçons apreses són la revisió després de l’acció i l’anàlisi retrospectiu.

Les formes més efectives per incorporar les lliçons apreses són la seva inclusió en els processos operatius i mitjançant guies del tipus “Com fer …”.

Per saber-ne més

Sol·licita’ns la fitxa “aprendre de les experiències”.

Comparte:

About the Author: Joaquim Carbonell

Joaquim Carbonell

Soy socio Director de Neos www.neos.cat y representamos a Knoco www.knoco.com en España.
Trabajamos acompañando a las organizaciones en procesos de mejora a través de la gestión del conocimiento y el aprendizaje de las personas. Desarrollamos nuestro trabajo compartiendo conocimientos y experiencias y acompañando a las personas en la elección del mejor camino para su mejora profesional y de su organización.
He desarrollado mi experiencia profesional como directivo del área comercial y de marketing de empresas del sector servicios durante 9 años.
Desde 1999, trabajo en desarrollo de proyectos relacionados con el aprendizaje de las personas y la mejora de las organizaciones.
He trabajado, colaborando como consultor externo, para diferentes áreas funcionales de la empresa: dirección general y gerencia, recursos humanos, dirección comercial y marketing y el área de gestión de la calidad.