
Nous models pedagògics
Hem defensat sempre que l’aprenentatge es produeix quan es fomenta la curiositat, la reflexió, la col·laboració i l’aplicació pràctica dels seus resultats.
Els processos i dinàmiques per la gestió del coneixement han contribuït de forma notable a la consolidació de noves maneres d’aprendre a les organitzacions que han anat descobrint la diferència entre impartir formació i impulsar l’aprenentatge.
Ja són moltes les que s’orienten cap a una cultura de l’aprenentatge i que han integrat en els models de desenvolupament dels seus equips aspectes com:
- L’aprenentatge a través de la pràctica.
- L’aprenentatge col·laboratiu.
- L’aprenentatge entre parells.
- L’aprenentatge derivat dels projectes.
- L’aprenentatge derivat dels errors i les no conformitats.
Aprenentatge a través de la pràctica
Aquest model, anomenat en anglès “learning by doing”, defensa que una forma molt eficient de fomentar l’aprenentatge és a través de la reproducció de casos o simulacions del que desprès serà la realitat professional. Exemples de l’aplicació d’aquesta metodologia es troben en la utilització de casos pràctics i, en un extrem molt més elaborat i complex, en la utilització de simuladors que incorporen la realitat virtual que es fan servir per l’entrenament de pilots i astronautes. Aquest model aprenentatge en basa en la reflexió sobre els factors que han determinat l’assoliment de l’èxit (o no) en la realització del cas o de la simulació.
L’aprenentatge col·laboratiu.
Aquest model defensa que l’aprenentatge és més enriquidor i complet quan es produeix a través de la col·laboració i el debat. L’aportació de diferents punts de vista enriqueix les opcions per donar resposta als reptes organitzacionals. El debat sobre l’adequació d’aquestes opcions ens porta a un reflexió profunda sobre els seus punts forts i febles. I la conclusió compartida sobre les millors opcions i la forma de portar-les a la pràctica reforça el seu aprenentatge i consolidació.
L’aprenentatge entre parells.
A totes les organitzacions es poden identificar persones o equips que han definit unes bones pràctiques per donar resposta als seus reptes professionals. Reptes, que en moltes ocasions, són compartits per altres que desenvolupen tasques similars. Per dur a terme aquesta identificació es poden comparar els resultats assolits: major eficiència, menors errors o queixes, costos més reduïts, … L’aprenentatge entre parells fomenta l’intercanvi d’aquestes bones pràctiques entre els que assoleixen uns millors resultats i els que tenen encara marge de millora. Aquesta interacció fomenta el procés d’aprenentatge i millora el rendiment global de l’organització.
L’aprenentatge derivat dels projectes.
Aquest model incorpora a la planificació clàssica d’un projecte un seguit d’activitats orientades a l’aprenentatge abans, durant i desprès. Abans de entrar en la planificació de les fases i etapes d’un projecte cal recopilar (aprenentatge abans) totes aquelles experiències, amb una mínima similitud, que s’hagin produït per identificar els aprenentatges a tenir en compte en la planificació. Durant el projecte, cal identificar aquells aprenentatges que es puguin derivar de les desviacions, positives o negatives, que es vagin produint (aprenentatge durant). Un cop finalitzat el projecte cal recopilar i assegurar la reutilització de tots aquells coneixements i experiències assegurin la reproducció de les millors pràctiques utilitzades per impedir la repetició d’erros comesos i reproduir l’assoliment dels millors resultats. Els plantejaments àgils han incorporat aquestes dinàmiques derivades de la gestió del coneixement.
L’aprenentatge derivat dels errors i les “no conformitats”.
Moltes organitzacions han integrat la gestió per processos com alternativa per oferir productes o serveis amb un nivell estandarditzat de qualitat. La pròpia normativa ISO 9001, en la seva versió del 2015, ja establia la necessitat de disposar d’un model de gestió del coneixement. L’anàlisi de les errades comeses o de les no conformitats i la identificació de les causes representa una immillorable oportunitat per descobrir noves i millors formes de fer les coses. Dit una altra manera, possibilita entrar en dinàmiques de millora continua a través de la identificació i implantació de les lliçons apreses.
Cap a on hauríem d’anar
Aquesta és la nostra proposta, formulada en base a preguntes que caldria plantejar-se per facilitar la integració d’aquests nous models d’aprenentatge.
L’anàlisi previ
Abans ens preguntàvem: | Ara cal respondre a: |
Quina formació ens demanen els alumnes?Quina formació ens ofereixen el formadors que pugui ser interessant? | Quins reptes cal solucionar? |
Quins seran els continguts de la formació? | Què han de saber fer les persones que hagin de solucionar els anteriors reptes? Quines experiències internes val la pena compartir? |
Quin serà el temari del curs? Com estarà estructurat? | Quines activitats pel foment de l’aprenentatge i l’intercanvi d’experiències oferirem? |
Quins materials posarem a disposició? Apunts, vídeos, casos, … | Quin és l’escenari o situació professional relacionada amb el repte al que donar solució? Com es fomentarà el debat i el treball en equip per trobar la millor solució? Com aplicarem els resultats de l’aprenentatge? Quin són els recursos d’aprenentatge requerits i com els farem servir? |
El plantejament pedagògic i l’avaluació
Abans ens preguntàvem: | Ara cal respondre a: |
El formador “sap” i ho explica. | L’aprenentatge es produeix a través de múltiples interaccions. Quines caldrà fomentar? |
Digitalitzem continguts per estalviar els costos. | Quins són els millors formats per compartir i difondre les millors pràctiques? Quines són les millors alternatives per facilitar l’intercanvi i l’aplicació del coneixement crític? |
Com avaluarem l’adquisició de coneixements?Quants cursos hem fet i quantes persones han obtingut el certificat? | Com a conseqüència de l’aprenentatge, quines han estat les millores introduïdes? Quin ha estat el seu impacte? Com les implantarem de forma definitiva o, si cal, les modificarem? |
Els nous rols en el procés d’aprenentatge
Abans afirmàvem: | Ara sabem que: |
Formador: L’expert que s’encarrega de impartir la formació i avaluar els coneixements adquirits. | Facilitador / dinamitzador: La persona experta en el procés per promoure l’aprenentatge i que acompanya als participants en les diferents dinàmiques. Pot assumir algunes les següents funcions: – Facilita el debat: Promou un ambient on tots els membres del grup se sentin còmodes per expressar les seves idees i opinions. – Prevé i gestiona conflictes: Ajuda a resoldre conflictes que puguin sorgir dins del grup, assegurant que es mantingui un ambient de respecte i col·laboració. – Acompanya en l’aprenentatge: Orienta al grup en el desenvolupament de les activitats, assegurant que es compleixin els objectius d’ aprenentatge establerts. – Motiva: Manté el grup enfocat a les tasques, fomentant la participació activa de tots els membres. – Avalua: Proporciona retroalimentació contínua sobre el progrés del grup i de cadascun dels seus membres, ajuda a identificar àrees de millora. |
El cap: Valida i proposa la formació a rebre per les persones que formen els equips. | Promotor de l’aprenentatge: La persona amb autoritat suficient a l’organització per validar la implantació de processos d’aprenentatge. Pot assumir algunes les següents funcions: – Valida els objectius d’aprenentatge. – Valida els processos a emprar durant el procés d’aprenentatge. – Facilita els recursos: En especial temps disponible. També el possible ús d’espais, tecnologia, intercanvis, … – Avalua l’assoliment dels objectius d’aprenentatge al llarg del procés, proposa alternatives i orienta cap al compromís. |
L’alumne: assisteixen a la formació | El participant: És la figura clau del procés. Participa de forma activa a totes les activitats i dinàmiques d’aprenentatge. Se li demana un elevat compromís a l’hora d’aplicar els aprenentatges i experiències i a l’hora de compartir les seves pròpies. Un mateix participant pot ser aprenent i referent expert en diferents situacions. |
T’interessa identificar la millor combinació d’aquests models i aplicar-la a la teva organització?
En parlem quan vulguis: info@neos.cat