Persones amb “superpoders”: Motors del canvi a les organitzacions

El nostre treball d’acompanyament a les organitzacions (i a les persones que les integren) en la implantació de nous models gestió ens ha permès constatar l’existència de persones amb “superpoders”. Solen ocupar llocs d’una mínima responsabilitat, “lluiten” per implantar “noves formes de fer” (models de gestió) i millorar els resultats dels seus equips.

Tothom té algun “super poder”: Quin és el teu?

Quines són les seves qualitats?

Aquestes persones, de la mateixa forma que succeeix amb les superheroïnes i superherois de ficció, destaquen per posseir i desenvolupar les següents qualitats:

  • Generositat: Pensen en l’equip abans que en el seu benefici i prestigi personal. Ofereixen suport de sempre que sigui necessari i sense esperar res a canvi.
  • Tenacitat: Són ferms i constants en la realització de les tasques que els conduiran a assolir el propòsit comú.
  • Capacitat innovadora: Saben abordar els problemes i reptes de forma diferent, trobant solucions que pocs són capaços d’ identificar.
  • Amabilitat: Escolten de forma conscient, són pacients i comprensius. Són considerats i exigents a l’hora de fomentar el desenvolupament dels seus equips.

Com ens orienten i ens ensenyen?

Tenen un estil de lideratge que fomenta l’autonomia dels seus equips, la diversió en el treball i l’aprenentatge col·lectiu. Ens acompanyen en el nostre desenvolupament i avaluen els resultats assolits amb l’objectiu d’ identificar i aplicar, de forma conjunta, millores concretes. Identifiquen, per desenvolupar-los, els punts forts de les persones que formen part dels seus equips 

Tenen un estil de comunicació obert i basat en una escolta activa “veritable”. Valoren les opinions i les perspectives de l’equip (encara que no estiguin perfectament alineades amb les seves pròpies).

Fomenten l‘empoderament i la delegació confiant en els seus equips als que doten d’autonomia per a la presa de les seves decisions.

Plantegen objectius col·lectius. El realment important són els resultats de l’equip. Fomenten l’intercanvi d’experiències individuals per fer més fort l’equip. Poden arribar a prescindir de les ”estrelles” si aquestes no saben compartir amb l’equip.

Si sorgeixen conflictes, fomenten la seva resolució constructiva mitjançant el diàleg basat en els valors de l’equip o l’organització.

Sense oblidar que la responsabilitat és seva, actuen de forma flexible identificant possibles canvis en les necessitats i circumstàncies i tenint en compte les opinions de l’equip.

Fomenten el respecte i l‘amabilitat sincera tant entre els membres de l’equip com cap a les persones del seu entorn.

Què ens transmeten?

A través del seu exemple, les persones amb “superpoders” difonen valors: 

  • que ens orienten cap a la consecució de resultats (esforç, eficiència, compromís, qualitat, sostenibilitat, …).
  • que faciliten el nostre desenvolupament professional (emprenedoria, passió, aprenentatge, innovació, autonomia, transparència, generositat, col·laboració, diversitat, flexibilitat, …).
  • i que fomenten el nostre creixement com a persones (honestedat, vida, entusiasme, respecte, solidaritat, integritat, …).

Val, i què fem …

Coneixes algú així? Doncs procura acostar-t’hi tot el que puguis. Passa a formar part del seu equip, si és possible. Conversa, pregunta i intenta aprendre tot el que sigui possible.

Ets tu una d’aquestes persones? No defalleixis. No sempre estan ben vistes, en especial a organitzacions poc orientades a les persones i a la col·laboració. Continua difonent les maneres i actituds amb l’exemple. Arribarà l’hora del reconeixement, sens dubte per part del teu equip i probablement per part de la direcció de la teva organització.

Si formes part de l’equip directiu tindràs la responsabilitat de traslladar aquestes formes i actituds a la resta de l’organització. Et suggerim les següents etapes:

  1. Transmet la urgència per implantar en canvi. Què pot passar si seguim com estem? Què passarà si anem introduint les millores de forma progressiva?
  2. Identifica les persones que comparteixen aquesta forma de fer. Elles seran les millors “impulsores” del canvi. Comparteix el que “cal fer” i, sobretot, com cal fer-ho. Ofereix el teu suport i seguiment.
  3. Modifica, si cal (i tens autoritat suficient), el marc estratègic de la teva organització per assegurar que inclou els valors a difondre i es desenvolupen les polítiques necessàries. Escriure-ho no serà suficient. Assegura’t que es planifiquen i duen a terme els canvis.
  4. Integra a quantes més persones millor en el projecte. Tot i això, tingues en compte que no tota l’organització està preparada que incorporar-se de forma immediata. Identifica les que el puguin afavorir i les que el puguin dificultar.
  5. Identifica les possibles barreres, planifica que caldrà fer per superar-les i defineix responsabilitats.
  6. Comparteix, tan aviat com es produeixin, els resultats positius que es vagin assolint. Cal “vendre” els èxits al conjunt de l’organització, en especial, als reticents al canvi.
  7. Assegura’t d’eliminar l’efecte “goma elàstica”. Els canvis els implantem perquè romanguin. Cal mantenir-se ferm. Tots tenim tendència a tornar a “el que hem fet sempre”, és més còmode.
  8. I, per acabar, elimina qualsevol rastre dels hàbits antics.

Comença quan tinguis l’oportunitat. Som aquí per ajudar-te.