Millors pràctiques i lliçons apreses: Aprendre dels encerts i errors que es cometen a les organitzacions.
Introduir processos per identificar les millors pràctiques i implantar les lliçons apreses és una excel·lent manera per assegurar que treballem incorporant els darrers aprenentatges dels equips i les persones de l’organització.
Els passos que cal seguir són:
- Identificar i validar els aprenentatges
- Implantar-los a l’operativa de l’organització
Veiem com fer-ho:
Esta foto de Autor desconocido está bajo licencia CC BY
Les fonts dels aprenentatges
La metodologia per identificar els aprenentatges que es produeixen a una organització no té cap dificultat especial. Per a poder aplicar-la amb èxit, probablement serà necessari fomentar un canvi en les actituds de les persones. La identificació dels aprenentatges requereix una anàlisi de les causes de les errades comeses i dels encerts que s’hagin produït.
Encara són massa les persones que confonen la identificació de les causes amb
“la identificació dels culpables”.
Els facilitadors de les activitats i dinàmiques que us proposem a continuació hauran de tenir especial cura per identificar i corregir aquestes actituds.
Les dinàmiques que amb més freqüència s’empren per identificar i recopilar els aprenentatges són la revisió desprès de l’acció i l’anàlisi retrospectiva. Per a promoure la difusió i l’aplicació dels aprenentatges recomanem la definició i aplicació dels processos de gestió de les millors pràctiques o les lliçons apreses. El següent diagrama detalla la seva aplicació.
La revisió després de l’acció
Es tracta d’una dinàmica orientada a identificar els aprenentatges un cop ha finalitzat una activitat. Es basa en el diàleg i està dirigida per algun membre de l’equip que ha de ser capaç de:
- Identificar les activitats que valgui la pena avaluar,
- aportar la informació i material necessari per a la reunió,
- orientar a l’equip cap a la identificació de les causes,
- recopilar les conclusions de la reunió i
- assegurar que els acords s’implementin.
És important dur-la a terme just desprès d’haver finalitzat l’activitat o d’haver assolit una fita dins del projecte. D’aquesta manera serà més fàcil disposar dels membres de l’equip i recordar el detall del que va succeir.
La revisió desprès de l’acció es realitza “per l’equip i per a l’equip”. Es tracta d’una reunió curta de totes les persones hagin estat involucrades en la realització de l’activitat o puguin estar-ho en un futur.
La dinàmica de la revisió desprès de l’acció es basa en debatre i donar resposta a les següents preguntes:
- Què hagués tingut que ocórrer? Recordar els objectius i el pla per assolir-los. Imaginar quin hagués estat el millor resultat possible.
- Què va ocórrer realment? Aquest aspecte resulta més fàcil de precisar quan es disposa d’indicadors objectius per avaluar els resultats.
- Quina va ser la causa de la diferència? Un exercici com el dels 5 perquès pot resultar útil per a trobar la causa o causes que van originar les diferències.